widok ogólny fabryki (ze zniszczoną halą budowy wagonów po prawej stronie)

Budowa:
1899-1901
Zespół nowoczesnych budynków fabrycznych u zbiegu ul. Bema (ówczesna Kościelna) oraz Prądzyńskiego (ówczesna Droga Królewska) powstał dla towarzystwa akcyjnego "August Repphan", posiadającego już dwa zakłady w mieście przy ul. Waliców 28 i Czerniakowskiej 189.
W skład kompleksu wchodziły:
- budynek biurowy przy ul. Bema
- budynek mieszkalny na rogu ul. Prądzyńskiego
- budynek magazynowy (?) przy południowej granicy działki
- hala odlewni
- kuźnia
- hala działu mechaniczno-maszynowego
- kotłownia i elektrownia
- niewielki budynek sąsiadujący z kuźnią
Zakłady posiadały także własną bocznicę kolejową połączoną z torami kolei odwodowej.
W 1903 fabryka zostaje sprzedana na licytacji w atmosferze skandalu (oskarżenia o znaczne zaniżenie ceny) domowi bankowemu Hipolita Wawelberga, który odsprzedaje zakład Towarzystwu "Lilpop, Rau i Loewenstein", którego dotychczasowa działalność odbywała się w fabryce na rogu ul. Książęcej i Smolnej. W tym samym okresie fragment rozległej działki należącej do fabryki "August Repphan" zostaje sprzedana kolei kaliskiej na budowę warsztatów remontowych.
Rozbudowa:
- przed 1912 w ramach przenoszenia działalności z Powiśla na Wolę, w zachodniej części posesji powstaje zespół 14 remiz tworzących dwie hale budowy wagonów kolejowych rozdzielonych suwnicą.
- przed 1918 rozbudowane zostają: hala działu mechaniczno-maszynowego (w kierunku zachodnim), kuźnia (dwa identyczne segmenty dobudowane po obu stronach pierwotnego budynku) oraz niewielki budynek sąsiadujący z kuźnią (rozbudowany w kierunku wschodnim),
- po 1918 hale budowy wagonów zostają połączone halą wzniesioną pomiędzy nimi (nad suwnicą), prawdopodobnie również wówczas zostaje powiększona wschodnia hala budowy wagonów
- w latach 20-tych XX w. pomiędzy halami budowy wagonów a kotłownią powstaje dodatkowa hala fabryczna (niklownia z chromownią ?),
- w latach 1924-26 w zachodniej części działki powstaje obszerna hala montażu wagonów kolejowych (użytkowana także jako hala montażu samochodów), połączona z wcześniejszą halą budowy wagonów dodatkowymi zabudowaniami fabrycznymi
Dodatkowy budynek fabryczny powstał w południowej części działki, nieopodal wysokiej suwnicy.
Uwaga: ze względu na strategiczny charakter zakładów, na fotoplanie z 1935 r. ich teren został zamaskowany poprzez wklejenie w miejscu hal fabrycznych działek rolniczych z domami jednorodzinnymi.
Zniszczenia:
we wrześniu 1939 zniszczeniu uległa najstarsza hala budowy wagonów,
Odbudowa:
w czasie okupacji zespół zniszczonych hal budowy wagonów został odbudowany w formie czterech hal o zmienionym kierunku (z układu północ-południe na wschód-zachód) z połączeniem drugiej hali z sąsiednim budynkiem
Zniszczenie:
- w 1944 Niemcy zniszczyli większość zabudowań fabrycznych
Obecnie:
do naszych czasów zachował się jedynie zespół budynków przy dawnym skrzyżowaniu ul. Bema z ul. Prądzyńskiego: budynek administracyjny z halą oraz budynek mieszkalny.

